torsdag 15 november 2012

Breaking Dawn part two

Jag var på midnattsvisningen av Breaking Dawn part 2 igår med Amanda. Träffade Emelie och Andréa samt Nicolina, Dzana och Sofie i kön till biosnackset utanför salongerna. Tråkigt nog satt vi alla i olika salar. Jag och Amanda satt högst upp två platser till höger om mitten i sal ett. Min pappa är bäst på att boka biljetter!
Världens bästa Amanda

Vad tyckte jag om filmen?
Jag vet inte ens vart jag skall börja. Böckerna är bättre än filmerna - nu har jag sagt det och kan gå vidare utan att behöva påpeka det. När filmen började och introt spelades upp så fick jag en alldeles magisk känsla i hela kroppen. Redan där, när frost omfamnade rosor och granar i slow motion så kände jag att filmen skulle bli bra. Tidigare filmer har jag både blivit besviken på och älskat, och Breaking Dawn part 1 är filmen jag tycker är minst bra filmatiserad i serien. Men det kanske var ett medvetet val, att inte göra den till en höjdare? Det gav definitivt plats för nummer två att explodera.

De följde för det besta boken väldigt bra, men eftersom det är så mycket som händer i del 3 av boken så är det förståeligt att de skyndade på en del händelser. Dock lyckades de ändå få med det viktigaste, om än lite hastigt ibland. Det enda jag har att klaga på i första halvan av filmen är att man knappt får se något alls av när Bella åker iväg själv för att träffa J. Jenks. För er som inte läst boken så är det här obegripligt. I alla fall, en scen som de gjorde väldigt lång var scenen på det snötäckta fältet, med alla Cullens vänner och Volturi + vittnen. Det var en helt otrolig scen, och de gjorde verkligen rätt i att låta den ta upp en stor del av filmen. Med risk för att berätta för mycket för er som ännu inte sett filmen eller läst böckerna så går jag vidare till slutscenen.

Slutscenen var precis som i boken, ni som läst böckerna vet att Bella lyckas visa Edward hur hon känner för honom genom att släppa in honom i hennes huvud. Den här scenen var verkligen otroligt fin, jag önskar nästan att den fortsatt i någon minut till. Sen måste jag bara kommentera eftertexterna. Det var så vackert, de hade gjort som ett fint svartvitt film-collage där alla skådespelare som någonsin haft en betydande roll i The Twilight Saga presenterades. Det var så vackert.

Breaking Dawn part 2 är jättebra, och även om du läst böckerna tusen gånger så kommer du fortfarande bli förvånad. De har verkligen lyckats med att få filmen att komplettera det man inte kan se i boken på vissa ställen. Det är väldigt annorlunda, att man med en film baserad på en bok kan ge läsaren/tittaren en bredare syn på saker och ting, med hjälp av filmen. Och eftersom inga ändringar har gjorts utan Stephenie Meyers godkännande, och att hon själv varit med och bestämt  hur allt skall porträtteras, så känns de små ändringarna/annorlunda synvinklarna korrekta. Vi får ju bara se allt ifrån Bellas perspektiv när vi läser.

Nu blev det en väldigt lång text, och jag vet inte ens om jag gick att förstå mestadels av texten, men jag hoppas det. Jag lämnade biosalongen nykär i The Twilight Saga, det får beskriva hur stark inverkan finalen hade på mig.



På premiären 
Renesmee
Kate och Tanya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar