fredag 26 april 2013

Min prinsessa är sjuk

Jag har haft ett par jobbiga dagar. Det har varit väldigt mycket i skolan och det är fortfarande en del kvar att göra. Fast det värsta är inte skolan, det värsta är att jag inte fått träffa min katt på snart tre dygn. För tre dygn sedan när mamma jobbade natten och jag var ensam hemma med mina prinsessor så hörde jag hur Kiara spydde utanför min dörr. Jag vaknade till och gick upp för att torka bort det, men så hörde jag att hon hulkade sig igen. Jag fick tag i henne och såg en brunröd fläck i den annars så vita pälsen. Eftersom hon haft diarée en natt för ett par veckor sedan så antog jag att det var samma sak och stängde in henne på toaletten med vatten och handdukar att ligga på. Jag gick och la mig igen.

Efter fem minuter så gick jag upp för att kolla till henne. När jag kom in i badrummet så såg jag hör det över hela golvet och bänken låg små brunröda fläckar. De såg ovanligt röda ut tyckte jag, så jag bar upp henne och satte mig på toalettstolen med henne i knäet. Då såg jag att det i princip rann ut mörk, blodig diarée ifrån hennes bak. Paniken jag kände då är inte att leka med. Jag torkade bort det och gjorde rent henne, men eftersom det fortsatte att rinna så var det lönlöst. Jag tror att hon insåg det själv också för hon gick och la sig i kattlådan och vilade. Hon ville inte dricka. Jag kunde under förnattens gång se hur hon blev mer och mer utmattad.

Jag ringde mamma någon gång vid ett-tiden. Jag skickade även bilder på Kiaras avföring för att mamma skulle kunna se hur illa det var. Mamma lugnade mig och sa att hon tittar på det när hon kommer hem från jobbet. När vi lagt på så var jag fortfarande orolig och nu i efterhand vet jag att mamma var det också, eftersom hon ringde smådjurs-akuten mitt i natten. Hon ville bara lugna mig så att jag skulle kunna få sömn.

Morgonen därpå så tittade jag till Kiara innan jag skulle gå till skolan. Hela badrummet var nerspytt och både rent blod och blodig avföring låg längs golvet. Jag var tvungen att springa iväg till spårvagnen, vilket jag kände var okej eftersom mamma skulle vara hemma om 25 minuter. Annars hade jag aldrig lämnat Kiara. Hon var helt utmattad efter natten.

När klockan var ca 11.00 så fick jag ett sms från mamma att Kiara var inlagd på akuten. Hon skulle röntgas. Jag är inte helt uppdaterad på vad röntgen visade, det var ingenting allvarligt, men hon var uttorkad och slö så de fick ge henne dropp. Hon skulle få stanna över natten. Nästa morgon så fick vi reda på att hon hade 40,9 graders feber och gick på antibiotika. Hon skulle behöva stanna en natt till. Morgonen därpå, alltså idag, så fick vi veta att febern gått ned till 40,1 grader och att hon mådde lite bättre. Dock fick hon starkare antibiotika än innan och hon skulle röntgas igen. Även nya blodprov skulle tas.

Och här är vi nu. Jag, Mamma och Nessa saknar våran prinsessa så att det gör ont. Vi älskar dig vår lilla Kirrepanna. <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar